اهمیت متوسط ها+آموزش p/e
نوشته شده توسط : مجید زارعی



 

 

در بعضی از تحلیلها به اهمیت متوسطها اشاره کردم. اینکه از چه متوسط و با چه دوره زمانی استفاده کنیم، بسته به سلیقه تحلیل افراد داره ولی عموماً متوسط های 20 (یا 21) ، 55 و 200 مورد استفاده قرار می گیره. اینها متوسطهای ساده یا sipmle moving average هستند. نوع دیگری از متوسط هست که متوسط نمایی یا exponential moving average نامیده میشه. من خودم عموماً از SMA 20 و EMA 12 استفاده می کنم. علاوه بر اینکه این متوسطها به عنوان حمایت و مقاومت عمل می کنند میشه برای تشخیص جهت حرکت هم از متوسطها استفاده کرد. مثلاً وقتی EMA 12 موفق بشه MA20 را به بالا بشکنه، سیگنال رشد محسوب میشه و برعکس.

این متوسط ها حتی در تایمهای هفتگی و ماهانه هم به عنوان مقاومت و حمایت عمل می کنند.

می خوام دو تا تصویر بذارم تا هم اهمیت این متوسط ها مشخص بشه و هم مخالفان تحلیل تکنیکال که فکر می کنند این چیزها در بازار ایران جواب نمی ده، کمی سورپرایز بشن !

تصویر اول : دلار در تایم ماهانه :

منحنی سبز رنگ که سه ماه متوالی است به عنوان کف حمایتی برای دلار عمل کرده، چیزی نیست جز EMA 12 در تایم ماهانه ! در سه ماه گذشته هر وقت قیمت این خط را تاچ کرده سریعاً به بالا برگشته.

و تصویر دوم : نمودار سکه نقدی در تایم ماهانه

و منحنی قرمز رنگ که در سه ماه گذشته کف حمایتی برای سکه نقدی بوده، در واقع MA 20 در تایم ماهانه است.

فکر می کنم همین دو تصویر برای پی بردن به اهمیت متوسطها، حتی در تایمهای بالا و حتی در بازارهایی که به زعم خیلی ها بانک مرکزی و دولت اون را دست کاری می کنند، کافی باشه.

نکته : امروز شاخص کل بورس در 59160 بسته شد در حالیکه MA20 شاخص 59139 هست. در واقع شاخص خیلی نزدیک و در واقع چسبیده به MA20 بسته شد. شاخص برای ادامه رشد باید اول MA20 را به بالا بشکنه.

 

اما مطلبی درباره نسبت P/E (بنا به درخواست یکی از مخاطبان)

اول بگیم این حروف مخفف چیست.

E=EPS= Earn per share  در واقع سودی است که هر شرکت به ازاء هر سهم در هر سال مالی می سازه یا پیش بینی می کنه که بسازه. مثلاً پیش بینی EPS شبندر برای سال مالی 1392 برابر با 226 تومن هست.

P=price قیمت روز سهم هست. فرضاً امروز شبندر امروز قیمت پایانی اش حدود 1235 تومن میشه.

D=DPS= divided per share  مقدار سودی است که شرکت در مجمع عمومی سالیانه به ازاء هر سهم تقسیم می کنه و عموماً از EPS کمتره. فرض بکنید در مجمع سال آینده شبندر 226 تومن سود بسازه و تصمیم بگیره که به ازاء هر سهم 200 تومن تقسیم کنه. این 200 تومن میشه DPS و مابه التفاوتش با EPS در سود انباشته شرکت لحاظ میشه.

توجه بکنید که P هر روز در حال تغییر هست ولی EPS هر روز تغییر نمی کنه و ثابت هست تا زمانی که شرکت سود جدید اعلام بکنه. وقتی می گن فلان شرکت تعدیل مثبت یا منفی داد در واقع منظور اینه که شرکت میزان EPS را نسبت به گزارش قبلی افزایش یا کاهش داده.

با این تفاسیر نسبت P/E در واقع نسبت قیمت روز سهم به EPS هست. حالا اهمیتش چیه؟

اول توجه داشته باشید که وقتی شما سپرده بانکی 20 درصد در بانک میگذارید مثل اینه که سهمی با نسبت P/D=5 خریداری کردید. حالا هرچه نسبت P/E کمتر باشه اون سهم، سهم کم ریسک تری است و برای نگهداری بلند مدت و شرکت در مجمع مناسب خواهد بود. اما هرچه P/E بیشتر باشه، اون سهم پر ریسک تر هست و نوسانات کوتاه مدت بیشتری هم می کنه و احتمال تعدیل مثبت هم در اون وجود داره.

 




:: موضوعات مرتبط: آموزش , ,
:: بازدید از این مطلب : 495
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 شهريور 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: